ForsideAlufælgeStålfælgeDækKontakt

Goodyear dæk

Goodyear er et premium dækmærke som altid er mellem de bedste dæk når der laves tests.

Goodyear startede helt tilbage i 1898 i Ohio, USA og har blandt andet leveret dæk til den første bil på månen. Du kan være sikker på at deres udviklere og forskere er på forkant med udviklingen så du får det bedste dæk.

Læs mere om:

  • Sommerdæk
  • Vinterdæk
  • Helårsdæk

Goodyear Sommerdæk

Goodyear har et bredt udvalg af sommerdæk til alle type biler. Almindelig personbil, SUV/4x4, varevogne og selvfølgelig EL biler kan du få dæk til.

Et af de mest kendte mønstre er efficientgrip som har været produceret i mange år og løbende er blevet opdateret.

Goodyear laver følgende mønstre til sommerdæk:

Goodyear sommerdæk testvinder

I 2022 har FDM i samarbejde med tyske ADAC testet sommerdæk hvor Goodyear EfficientGrip Performance 2 fik en flot førsteplads.

De skriver om Goodyear EfficientGrip Performance 2

Testvinder: Et udmærket dæk på tør og våd vej, men førstepladsen sikres af den unikke slidstyrke. Samlet set fine egenskaber.

Se hele testen her

Goodyear Vinterdæk

Goodyear har et bredt udvalg af vinterdæk til alle type biler. Deres vinterdæk er optimeret til koldt vejr fra 7grader og mønstrene giver bedre vejgreb på kolde vejbaner.

Et af de mest kendte mønstre er ultragrip serien som har været i sortimentet i mange år og løbende er blevet opdateret.

Goodyear laver følgende mønstre til vinterdæk:

Goodyear vinterdæk test

I 2021 har FDM i samarbejde med tyske ADAC testet vinterdæk hvor Goodyear UltraGrip 9+ fik en flot anden plads og deler 5 stjerner med test vinderen.

De skriver om Goodyear Ultragrip 9+

Meget fine egenskaber på våd vej, og også ved de øvrige kriterier imponerer dækket.

Se hele testen her

Goodyear Helårsdæk

Goodyear laver mange forskellige helårs dæk som alle er gode all-round dæk.

Et af de mest kendte mønstre er vector serien som har været i sortimentet i mange år og findes til både almindelige biler, SUV’er og varevogne.

Goodyear laver følgende mønstre til helårsdæk:

Goodyear helårsdæk test

I 2020 har FDM testet helårsdæk hvor Goodyear Vector 4 Season G2 fik en flot anden plads og deler 3 stjerner med test vinderen.

FDM skriver om Goodyear Vector 4 Season G2

Egenskaberne på våd vej er gode, og på is er der godt greb. På snedækkede veje kniber det, og det trækker ned sammen med egenskaberne på tør vej. Slidstyrken er meget flot, og rullemodstanden er lav, hvilket giver et lavt brændstofforbrug. Kan bruges året rundt med få undtagelser.

Se hele testen her

Goodyears historie

Goodyear er et international Amerikansk dæk firma der blev grundlagt i 1898 af Frank Seiberling og har base i Akron, Ohio. Goodyear laver dæk til biler, lastbiler, varevogne, motorcykler, SUV’er, racerbiler, fly, landbrugsmaskiner og industrimaskiner.

De producerer også cykeldæk selvom de i en overgang fra 1976 til 2015 ikke producerede dem. Goodyear er en af de fire største dæk producenter i verden sammen med Bridgestone, Michelin og Continental.

Goodyear navnet kommer fra Charles Goodyear som opfandt vulkaniseret gummi. Det første Goodyear dæk blev populært fordi det let kunne tages af fælgen og ikke krævede særlig meget vedligehold.

Selvom Goodyear har produceret luftskibe og luftballonner siden starten af 1900 tallet hvor den første zeppeliner fløj i 1925. Zeppelineren er i dag et af de mest genkendelige ikoner i Amerikansk reklame historie. Firmaet er det mest successfulde af dæk leverandørene til formel 1. Med flere starter og vundne constructors’ champonships end alle andre leverandører. De trak sig ud af sporten efter sæsonen i 1998. De er stadig den eneste leverandør til NASCAR.

Goodyear var den første af de store dæk producenter til at lave en fabrik i Kina da de byggede en fabrik i Dalian i 1994.

Goodyear var en del af Dow Jones Industrial Average mellem 1930 og 1999.

Tidlig historie 1898–1926

Den første Goodyear fabrik åbnede i Akron, Ohio i 1898. Oprindeligt lavede firmaet cykel og dæk til hestevogne, gummi til hestesko og poker chips. Som der kom flere og flere biler så voksede virksomheden.

I 1901 var det også grundlæggeren Frak Seiberling der lavede racerdæk til Henry Ford. I 1903 fik bestyrelses formanden og direktøren Paul Weeks Litchfield et patent på det første bildæk uden slange. Noget som er helt standard i alle bildæk i dag.

I 1916 fandt Lichfield en grund i staten Phoenix hvor der kunne dyrkes en special slags bomuld som blev brugt til at styrke gummiet i deres dæk. De 36.000 hektar blev købt og overdraget til Southest Cotton Company med Lichfield som direktør.

I 1924, lavede Lichfield et samarbejde med det tyske firma Luftschiffbau Zeppelin i firmaet Goodyear-Zeppelin Corporation. Fra starten af 1920 til 1940 arbejde de sammen om at bygge Zeppelinere i USA. Partnerskabet fortsatte også mens Zeppelin var under Nazisternes kontrol og stoppede først da anden verdenskrig brød ud.

Vækst perioden 1926–1970

5.August 1927 blev Goodyear børsnoteret og på New York Stock Exchange. Efter kun 3år i 1930 udviklede de “tundra dæk” til mindre fly. Deres såkaldte lav tryks dæk som kunne fåes i størrelser op tio 46” (117 cm) i diameteren.

Over de næste par årtier voksede Goodyear til at blive et multinational firma. De købte rivalen Kelly-Springfield Tire i 1935. Under Anden Verdenskrig producerede Goodyear flyet F4U Corsair til det amerikanske militær. Goodyear var nr 30 på listen over virksomheders værdi af krigskontrakter. Anden Verdenskrig tvang Goodyear til at afslutte samarbejdet med Zeppelin i December 1940. Allerede i 1956 ejede og drev Goodyear en atom processerings fabrik i Ohio.

I 1944 lavede Goodyear et samarbejde med det Mexikanske firma Compañía Hulera, S.A. de C.V. Samarbejdet blev navngivet Goodyear-Oxo.

Skif til Radial dæk

Goodyear er den eneste af de fem store dæk firmaer som forblev uafhængig ind i det 21 århundrede. Goodyears success er dels pga udfordringerne med radial dæk teknologi, og dets blandede modtagelse. På det tidspunkt producerede hele den amerikanske dæk industri ved hjælp af den gamle bias-ply teknologi. Estimaterne på at omdanne fabrikkerne til nye maskiner og værktøj var mellem $600 millioner og $900 millioner. Det var en meget stor investering i en forretning med meget små marginer med salg på få milliarder. Det amerikanske markede skiftede langsomt over til radial dæk som det tidligere var sket i Europa og Asien. I 1968 udgav Consumer Reports, et indflydelses rigt amerikansk magasin, en artikel om fordelene ved radial dæk, som var blevet udviklet af Michelin i 1946.

Da Charles J. Pilliod Jr. blev direktør i 1974 stod han overfor en stor investerings beslutning omkring radial dæk. Den type dæk har i dag en markedsandel på næsten 100%. Under hård kritik besluttede pilliod at investerer meget i nye fabrikket og værktøj til at bygge radial dæk. Sam Gibara som var direktør i Goodyear fra 1996 til 2003 bemærkede at hvis ikke Pilliod havde investeret som han gjorde, så ville Goodyear ikke have eksisteret i dag.

I 1969 solgte Goodyear for over $3 milliarder. Fem år senere var salget over $5 milliarder og solgte i 34 lande. I 1978 blev den oprindelige fabrik i Akron omdannet til et center for forskning og design. I 1985 var salget over $10 millarder årligt.

Goodyear Areospace, et spin-off fra Goodyear Aircraft Company efter anden verdenskrig designede en supercomputer til NASAs Goddard Spaceflight Center i 1979 kaldet MPP. Firmaet blev senere i 1987 solgt til Loral Corporation pga restrukturering.

I 1987 lavede Goodyear et samarbejde med den canadiske dæk forhandler Fountain Tire.

Goldsmith 1986

I 1980’erne argumenterede den ny direktør Robert E. Mercer at dæk og den bil-relatede del af forretningen voksede for langsomt og var et problem. Han lagde en ny strategi for at komme væk fra den cykliske i bil forretningen. Det skulle ske gennem fusioner og opkøb af virksomheder som var urelaterede til dæk og biler.

I 1983 opkøbte Goodyear Celeron Corporation som arbejde med naturgas i en handel med aktier værdisat til mere end $740 millioner. De fortsatte med at investerer fokuseret i naturgas udvinding, inklusiv den 1,200 mil rørledning “All American” fra Californien til Texas. Et project der oprindeligt var estimeret til $600 millioner men endte med at koste $1 milliard.

I Oktober 1986 købte den britiske bankmand James Goldsmith sammen med investerings gruppe Hanson 11,5% af Goodyears aktier. Det blev set som aktionær aktivisme af Goldsmith som så firmaets retning væk fra dæk som en dårlig strategi og ville have firmaet til at fra sælge sine olie interesser.

20. November 1986. Goodyear tilbagekøbte alle aktierne fra Goldsmith gruppen for $49,50 pr aktie. En pris som lå over markedsprisen. Goodyear lavede også et tilbud på at tilbagekøbe 40 millioner aktier fra andre aktionærer til $50 pr aktie. Det resulterede i at Goodyear købte over 40 millioner af sine aktier tilbage i Februar 1987.

Som et resultat af tilbagekøbet blev Goodyear ansvarlig for $224,6 millioner associeret med en stor restrukturerings plan. De solgte Goodyear Aerospace til Loral Corporation for $558 millioner og deres hjul forretning til Lemmerz Inv. for $176 millioner. To datterselskaber som arbejde med landbrugsprodukter, ejendomsudvikling og et hotel i Arizone blev solgt for $220,1 millioner. Firmaet solgte også Celeron, deres gas og olie virksomhed. I 1998 blev rørledningen All American, Celeron Gathering og Celeron Trading and Transportation solgt, stort set som Goldsmiths aktivisme havde foreslået en god bestyrelse burde gøre. I årene efter 1987 investerede de i deres dæk forretning. Formanden Tom Barret efterfulgte Rober Mercer i 1989 og begyndte en process for at moderniserer og udvide fabrikkerne i Lawton, Oklahoma, Napanee, Canada, Point Plesant, West Virginia og Scottsboro. I 2000’erne blev mange af fabrikkerne flyttet til lav-indkomst lande understøttet af GATT og det resulterede i at fabrikker over hele nord amerika blev luttet.

1990 til nu

Den sidste store omstrukturering af firmaet skete i 1991. Goodyear ansatte Stanley Gault, tidligere direktør for Rubbermaid til at udvide på nye markeder. Det resulterede i fyring af over 12.000 ansatte.

I 2005 blev afdelingen der producerede dæk til landbrug solgt til Titan Tire. Og de producere i dag Goodyear dæk på licens. Frasalget omfattede også fabrikken i Freeport, Illinois.

I sommeren 2009 annoncerede Goodyear at de ville lukke deres dæk fabrik i Filippinerne som en del af deres strategi om at ikke konkurrencedygtigt produktions kapacitet skulle lukkes med udgangen af tredje kvartal det år.

Goodyear annoncerede planer om at sælge deres andel af off-road dæk forretningen i Latin Amerika til Tital Tires for $98,6 millioner. Inklusiv fabrikken i Sao Paulo og en licens til at fortsætte produktionen af Goodyear dæk. En aftale meget lig Titans køb i 2005.

I 2011, mere end 70 år efter opløsningen af Goodyear-Zeppelin Corporation annoncerede Goodyear at de ville samarbejde med dem igen om at bygge flere zeppelinere.

I 2018 indgik Goodyear og Bridgestone et samarbejde om at oprette TireHub, som er et grossist netværk på tværs af USA. Samtidig droppede Goodyear samarbejdet med American Tire Distributors som tidligere var den største dæk grossist i USA.

I December 2018 stoppede Goodyear deres forretning i Venezuela pga manglende materiale og stigende omkostninger pga hyperinflation i landet.

I Februar 2021 annoncerede Goodyear at de vil købe Cooper Tire & Rubber Company for $2,5 milliarder. Handlen forventes afsluttet i andet halvdel af 2021.

Goodyear

Goodyear

USA

USA
© 2023, All Rights Reserved.
Powered By Earl Grey
Icons made by Freepik.com from Flaticon.com

Quick Links

AnnoncerOm osKontakt

Social Media