ForsideAlufælgeStålfælgeDækKontakt

Michelin dæk

Michelin er et premium dækmærke som altid er mellem de bedste dæk når der laves tests.

Michelin er oprindeligt et fransk som startede helt tilbage i 1889 i Clermont-Ferrand i Frankrig. De står blandt andet bag Michelin guiden som giver rejsende guidelines til at finde god mad til fornuftige priser.

Michelin har udviklet zero-pressure teknologien som gør at man ved en punktering stadig kan kører hen til et værksted med nedsat hastighed.

Læs mere om:

  • Sommerdæk
  • Vinterdæk
  • Helårsdæk

Michelin Sommerdæk

Michelin har et bredt udvalg af sommerdæk til alle type biler. Almindelig personbil, SUV/4x4, varevogne og selvfølgelig EL biler kan du få dæk til.

Et af de mest kendte dæk er i deres pilot serie, som fx Pilot Sport mønsteret.

Michelin laver følgende mønstre til sommerdæk:

Alle Michelin Sommerdæk

Michelin 4X4 Diamaris
Michelin 4X4 Diamaris
Sommerdæk designet til at give din SUV eller 4x4 sports performance

Michelin sommerdæk testvinder

I 2022 har FDM i samarbejde med tyske ADAC testet sommerdæk hvor Michelin Primacy 4 i størrelsen 215/60 R16 V blev test vinder.

De skriver om Michelin Primacy 4

Gode egenskaber på både tør og våd vej samt en imponerende slidstyrke gør, at dækket deler førstepladsen i denne test.

Se hele testen her

Michelin Vinterdæk

Michelin har et bredt udvalg af vinterdæk til alle type biler. Deres vinterdæk er optimeret til koldt vejr fra 7grader og mønstrene giver bedre vejgreb på kolde vejbaner.

Et af de mest kendte mønstre er alpin serien som har været i sortimentet i mange år og løbende er blevet opdateret.

Michelin laver følgende mønstre til vinterdæk:

Michelin vinterdæk test

I 2021 har FDM i samarbejde med tyske ADAC testet vinterdæk hvor Michelin Alpin 6 fik en flot samlet tredje plads med 4 ud af 5 stjerner. Men dækket har den bedste levetid af de testede dæk

De skriver om Michelin Alpin 6

Bedste dæk på tør vej og bedste levetid. Øvrige egenskaber er meget fine. Kan varmt anbefales.

Se hele testen her

Michelin Helårsdæk

Michelin laver mange forskellige helårs dæk som alle er gode all-round dæk.

Et af de mest kendte mønstre er crossclimate serien som har været i sortimentet i mange år og findes til både almindelige biler, SUV’er og varevogne.

Michelin laver følgende mønstre til helårsdæk:

Alle Michelin Helårsdæk

Michelin helårsdæk test

I 2020 har FDM testet helårsdæk hvor Michelin CrossClimate+ fik en flot tredje plads og deler 3 stjerner med test vinderen.

FDM skriver om Michelin CrossClimate+

Det er kun ved kørsel i høj sne, at det kniber for dette dæk, der ellers imponerer med godt greb på både våd vej, tør vej og på is. Men sneegenskaberne, der akkurat ligger over grænsen til to stjerner, trækker det samlede resultat ned til en tredjeplads i testen. Kan bruges året rundt med få undtagelser.

Se hele testen her

Michelins historie

I 1889 drev de to brødre Édouard Michelin og André Michelin et maskinværksted i den franske by Clermont-Ferrand. En dag kom en cykelist forbi med et dæk der skulle repareres. Dækket var limet til hjulet, og det tog over 3 timer at få dækket af og lappe hullet som skulle tørre natten over.

Dagen efter prøvede Édouard Michelin cyklen over gårdspladsen, men den punkterede igen efter et par hundrede meter. På trods af problemerne var Édouard opsat på at lave deres egen version af dækket som ikke behøvede at blive limet til hjulet.

Michelin blev oprettet som virksomhed 28.Maj 1889 og i 1891 fik de deres første patent på et luftfyldt cykeldæk som ikke skulle limes på hjulet. Dækket blev brugt af Charles Terront til at vind verdens første lang-distance cykelløb i 1891. Paris-Brest-Paris.

I 1920erne og 1930erne havde Michelin store gummiplantager i Vietnam. Forholdene på plantagerne ledte til det den kendte arbejdsmarkedsbevægelse “Phu Rieng Do”.

Michelin dominerede udbudet af gummi i Fransk indonesien som ledte til Phu Rieng Do striken i 1930. Det resulterede i en Fransk undersøgelse af hvordan Michelin behandlede deres arbejdere på gummiplantagerne.

I 1934 introducerede Michelin et dæk som, hvis det punkterede kunne kører på et specielt skum indlæg et design som nu er kendt som et “run-flat” dæk.

Michelin udviklede og patenterede en nøgle opfindelse i dæk historien, radial dækket i 1946. Den tekniske innovation udnyttede Michelin til at blive en af verdens ledende dækproducenter.

Radial dæk blev oprindeligt markeret som “X” dæk. Det blev udviklet til den forhjultrukne Citroën Traction Avant og 2CV. Michelin havde købt Citroën i 1930erne efter de gik konkurs. På grund af bedre styring og brændstoføkonomi blev udbredelsen af radialdækket hurtigt spredt til hele europa og asien. I USA brugte de den gamle dæk type “bias-ply” i meget længere tid. I 1967 havde den gamle type dæk stadig en markedsandel på 87%.

I 1966 lavede Michelin et partnerskab med Sears for at producerer radialdæk under Allstate mærket. De solgte 1 million dæk årligt allerede efter 4 år i 1970.

I 1968 åbnede Michelin sit første salgskontor i USA og vokse hurtigt. I 1989 havde Michelin 10% markedsandel på OEM dæk købt fra amerikanske bil producenter.

I 1968 skrev det store Amerikanske magasin Consumer Reports en artikel om hvorfor radial dækket var overlegent i forhold til det gamle design. Det gav startskudet til at mange af Michelins konkurrenters teknologi blev forældet. Markedsandelen for radialdæk over hele verden er meget tæt på 100%.

Ud over deres private label og egne mærker fik Michelin en aftale på at levere OEM dæk da de i 1980 skrev kontrakt på at leverer dæk til Continental Mark III, den første amerikanske bil der kom med radialdæk som standardudstyr.

I 1989 overtog Michelin B.F. Goodrich og Uniroyal Inc som fornyligt havde fusioneret. B.F. Goodrich var grundlagt i 1870 og Uniroyal var grundlagt i 1892 som United States Rubber Company. Uniroyal i australien var allerede i 1980 blevet solgt til Bridgestone. Købet inkluderede Norwood som leverede dæk til de amerikanske rumfærger.

I september 2008 var Michelin igen verdens største dæk producent, efter at have været henvist til en andenplads, efter Bridgestone i to år. Michelin producerer dæk i Frankrig, Serbien, Polen, Spanien, Tyskland, USA, Stor Britanien, Canada, Brasilien, Thailand, Japan, Indien, Italien og flere andre lande.

15.Januar 2010 annoncerede Michelin at de lukkede deres fabrik i Ota, Japan, med 380 ansatte. De lavede Michelin X-Ice dæk, produktionen af den type dæk blev flyttet til Europa, Nord Amerika og andre steder i Asien. I 2019 annoncerede de at fabrikkerne i Tyskland og Frankrig bliver lukket snart.

Michelin ejer desuden 90% af Taurus Tyre i Ungard og det polske dækmærke Kormoran.

I December 2019 købte Michelin Camso som producerer off-road og racer dæk. Der ud over laver de også tilbehør til sport, landbrug, materiale håndtering og byggeri.

Januar 2019 købte Michelin den Indiske dækproducent Multistrada Arah Sarana som laver Achilles Radial og Corsa dæk. 19.Juni samme år annoncerede Michelin at de ejede 99,64% af aktierne i Multistrada.

Ledelsen i Michelin

Michelin i nordamerika har hovedkontor i Greenville i South Carolina. Fra 1999 blev firmaet ledt af CEO Édouard Michelin. 26.maj 2006 omkom han mens han fiskede tæt på øen Sein ved Brittany. Efter hans død overtog hans fætter Michel Rollier som leder af Michelin. Rollier blev senere i maj 2012 erstattet af Jean-Dominique Senard. I 2018 annoncerede Jean-Dominique at han ikke ville genopstille efter 2019. Det betød at aktionærene valgte Florent Menegaux til at lede firmaet fra 2019.

Greenville i south carolina er ikke kun hovedkontor for Michelin i nordamerika. De startede allerede i 1975 en fabrik op i byen og først 10 år senere flyttede hovedkontoret til byen.

Michelin og sport

MotoGP

Michelin har en lang historie i MotoGP fra 1982 til 2008. De introducered radial konceptet til MotoGP i 1984 og multi-compound dæk i 1994. I gennem de 36 år opnåede de 360 sejre og fra 1993 til 2006 har verdensmesterskabet gået til en kører som har brugt Michelin dæk.

I 2007 vandt Casey Stoner verdensmesterskabet på Bridgestone dæk på overlegen vis og Valentine Rossi og andre kører brokkede sig over Michelin dækkene. Rossi ville bruge Bridgestone dæk i 2008 sæsonen men Bridgestone var tilbageholdende med at give ham lov. Dorna(arrangøren bag MotoGP) truede med at indfører et referencedæk til sporten, hvorefter Bridgestone gav efter.

I 2008 vurdere Michelin forkert med antallet af dæk til nogen af race weekenderne. Dani Pedrosas team skiftede til Bridgestone i midten af sæsonen. Et meget kontroversielt træk som skabte en del gnidninger mellem Honda Raceing Corporation og deres sponsor Reposl YFP. Andre kørere udtrykte også deres utilfredshed og det så ud til at Michelin ikke ville have nogen fabriks kører til sæson 2009. Det gav anledning til rygter om at Michelin ville forlade sporten helt.

Dorna og FIM annoncerede at de ville indfører et referencedæk til MotoGP til sæson 2009 og Michelin gav ikke et bud. Hvilket udelukkede dem fra sporten.

Michelin retunerede til MotoGP i 2016 som officiel dæk sponsor efter Bridgestone trak sig fra serien i slutningen af 2015.

Formel 1

Michelin var første gang med i Formel 1 i 1977 hvor Renault startede udviklingen af deres turbocharged F1 bil. Michelin introducerede radial teknologien til formel 1 og vandt kørenes mesterskab med Brabham og McLaren. De endte med at trække sig ud i slutningen af 1984.

Firmaet kom tilbage til Formel 1 i 2001 hvor de leverede dæk til Williams, Jaguar, Benneton(Renaults navn fra 2002), Prost og Minardi. Toyota kom til Formel 1 i 2002 med Michelin dæk. McLaren lavede også aftale med Michelin. Michelin dæk kunne i starten ikke konkurrere med de andre dækmærker men fra 2005 blev de dominerende. Dels fordi der kom nye regler hvor et dæk skulle holde hele løbs distancen + kvalificeringen og dels fordi kun et top hold (Ferrari) brugte Bridgestone, og de måtte derfor stå for meget af udviklingen. Michelin havde meget test og løbs data fra en større række teams som brugte deres dæk.

Efter problemerne i Grand Prixet i USA i 2005 hvor, pga sikkerhedshensyn måtte Michelin ikke leverer dæk til løbet. Michelins aktiekurs faldt 2,5%. Den 28.Juni annoncerede Michelin at alle fans der havde købt billetter til løbet ville blive kompenceret. Alle billetter blev refunderet. Ud over det annoncerede de at de ville give 20.000 fribilletter til løbet i 2006 til dem der havde købt billetter til 2005 løbet.

Michelin havde et svært forhold til FIA, som sætter reglerne i Formel 1, siden 2003. Det eskalerede til en åben konflikt mellem de to parter i 2005 sæsonen. Den største konflikt var problemerne ved det amerikanske grand prix i 2005. Michelin kritiserede FIAs intention om at skifte til et enkelt dæk mærke fra 2008 og truede med at forlade sporten.

I et offentligt svar fra præsidenten for FIA, Max Mosley, skriver han, “Der er enkle argumenter for at have et enkelt dæk mærke og hvis Michelin ikke forstår det så viser de en komisk mangel på forståelse for moderne Formel 1. En anden konflikt opstod omkring genindførsel af dækskift i forbindelse med pitstop i 2006. Michelin kritiserede beslutningen med argumentet “denne beslutning viser Formel 1s problem med konsistente beslutinger og mangel på gennemsigtighed.”

I December 2005 og som et resultat af konflikten med FIA annoncerede Michelin at de ikke ville fortsætte i formel 1 efter 2006 sæsonen. Bridgestone blev derefter den eneste leverandør af dæk til formel 1 indtil slutningen af 2010 sæsonen hvorefter Pirelli leverede dæk i 2011.

Det sidste løb som blev vundet på Michelin dæk i Formel 1 var i det Japanske Grand Prix i 2006. Fernando Alonso vandt efter Michael Schumachers motor fejlede. Det gav desuden Michelin det andet konstruktør mesterskab, 2005 og 2006. Efter Bridgestones 7 års sejer i træk. Det gav Michelin den fjerde sejer i Formel 1, 1979, 1984, 2005 og 2006.

Langdistance løb

Michelins er involveret i langdistance løb som fx 24 timers Le Mans og den amerikanske Le Mans serie. Det begyndte i 1923 hvor Michelin leverede dæk til vinderen af sæsonen og ni andre ud af de 33 biler. I 2009 leverede Michelin dæk til 41 af de 55 biler til Le Mans.

I 2016 leverede de dæk til Audi, Porsche and Toyota LMP1 teams, ud over AF Corse, BMW, Corvette, Ford Ganassi, Porsche og Risi teams i GTE-Pro / GTLM.

Fra 2019 erstarttede Michelin Continental som den officielle dæk leverandør til WeatherTech SportsCar Championship. Ud over at leverer dæk til IMSAs største tre serier inkludere partnerskabet også rettigheder til at lægge navn til Sport Car Challenge serien og North American Endurance Cup.

Michelin har også leveret dæk til den europæiske Le Mans serie. De har været eksklusiv leverandø til LMP3 klassen siden 2015.

Rally

I WRC(World Rally Championshop), har Michelin leveret dæk til Audi, Citroën, Ford, Lancia, Mitsubishi, Peugeot, Toyota og Volkswagens fabriks team.

Michelins mærke BFGoodrich repræsenterede dem i 2006 og 2007. Firmaet var ikke med fra 2008 til 2010 hvor Pirelli var den officielle leverandør hvorefter Michelin kom tilbage som officiel leverandør fra 2011 til 2020. Indtil de gav stafetten tilbage til Pirelli som blev leverandø fra 2021 og frem.

Michelin

Michelin

Frankrig

Frankrig
© 2023, All Rights Reserved.
Powered By Earl Grey
Icons made by Freepik.com from Flaticon.com

Quick Links

AnnoncerOm osKontakt

Social Media