I 2012 vedtog Europa-Parlamentet en forordning for at standardisere mærkningen af alle dæk i Europa. Med dækmærkningen vurderes dækkets energieffektivitet, sikkerhed og støjniveau. Denne mærkning er i form af en påklistret label, der ligner labelen på elektriske apparater som opvaskemaskiner.

Man har hermed tre kriterier, som kan bruges til at sammenligne med i forbindelse med køb af nye dæk. Dette giver dig som forbruger en chance for at foretage bedre et valg uden at have nogen særlig teknisk viden. 

Brændstofs forbrug

Energieffektivitet
Med energieffektivitet menes forbruget af brændstof, hvilket bedømmes ved måling af dækkets rullemodstand. Brændstofforbruget er en betydningsfuld faktor set med økonomiske og økologiske briller. Effektiv udnyttelse af brændstof nedsætter desuden udledningen af CO2.
Energieffektiviteten vurderes med et bogstav mellem A og G, hvor A står for den mindste rullemodstand. Der er altså syv kategorier. Forskellen fra kategori til kategori er forskellig alt efter bilen, temperaturen og kørselsmønstret. Dog kan man spare op til 7,5% brændstof ved at bruge dæk med A-mærkning i stedet for G-mærkning.

Vejgreb på våd vej

Sikkerhed

Sikkerhedskriteriet står for bremseegenskaberne eller mere konkret; vejgrebet i vådt føre. Vejgrebet i vådt føre er en betydningsfuld faktor for dækkets sikkerhedsmæssige egenskaber, da det er en indikation af, hvor godt dækket kan bremse på en våd vej. 

Sikkerheden inddeles i seks kategorier, A-F, hvor A har den korteste bremselængde (G bruges ikke). Der kan opnås helt op til 30% kortere bremselængde ved brug af dæk med A-mærkning i forhold til dæk med F-mærkning. Ved kørsel med 80 km/t vil der typisk være ca. 18 meters forskel i bremselængden. I tilfælde af nødsituationer kan bremselængden være den afgørende faktor. Hver meter tæller, hvilket betyder, at man har større chance for at undgå ulykker med dæk, der giver en kortere bremselængde. 

Støj niveau

Støjniveau

Med støjniveauet menes støjen, som afgives fra dækkene til omgivelserne uden for bilen. Støjniveauet kategoriseres fra lydniveau 1 til lydniveau 3. Rullestøjen måles i dB (decibel), hvor lydniveau 1 har det laveste støjniveau. Ændres lydniveauet med 10 dB svarer det til, at lyden bliver dobbelt så høj, eller at den halveres.

Hvilke dæk gælder mærkningen for?

Mærkningen skal sidde på dæk til biler, SUV’er, lette erhvervskøretøjer og lastbiler.
Mærkningen er ikke gældende for regummiering, offroad dæk, racerdæk, reservedæk af type T (reservedæk til midlertidig brug), veteranbiler, dæk med hastighedskoder under 80 km/t og pigdæk.

Kan du selv påvirke de tre kriterier?

Hvis det ønskes at køre på den mest økonomisk effektive måde, er din kørestil en af de vigtigste faktorer, mens det korrekte dæktryk er en af de vigtigste faktorer i forbindelse med sikkerheden. Disse to ting er værd at holde øje med, da man kan miste nogle af de fordele, der fås ved at vælge dæk af høj kvalitet, hvis man har en dårlig kørselsmetode eller et forkert dæktryk. Hvis lufttrykket i dækket er for lavt, fører det til hurtigere slitage og forøgelse af rullemodstand, hvormed brændstofforbruget og udledningen af CO2 forøges.

Hvordan bestemmes energieffektiviteten, sikkerheden og støjniveauet?

Dækkene vurderes og labelles efter grundige tests. Vurderingen og klassificeringen af dækkene er producenternes ansvar. Dette sker efter testmetoder, som er veldefinerede og godkendte af UNEC (De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa). Dækkenes rullemodstand testes indendørs på en prøvestand, mens vådgrebet og støjniveauet testes udendørs. Nogle producenter foretager over 300 tests under udviklingen af et nyt dæk. 

Giver de tre kriterier alle nødvendige oplysninger om et dæks egenskaber?

Selvom de tre kriterier er vigtige i forhold til sikkerhed og miljøvenlighed og giver et godt udgangspunkt ved køb af nye dæk, er der adskillige andre faktorer, der kan tages i betragtning. Når du skal vurdere et dæk, er det værd at kigge på ting som grebet på is, akvaplaningsegenskaberne, slidholdbarheden og hvor godt dækkene håndterer våde/tørre overflader.

Leave a comment