Sommerdæk (den komplette guide)

Hvem vil ikke gerne køre med selvsikkerhed, stil og slagkraft? Man køber den største, stærkeste og mest sexy bil, men der mangler stadig noget for at fuldende den fantastiske køretur i det varme sommervejr. Bilen kører ikke af sig selv, så der skal anskaffes nogle driftsklare dæk, men hvordan finder man dem? Og hvordan skal man overhovedet vælge et bestemt sæt dæk når der er så mange at vælge imellem?  

Vi giver dig nu den ultimative guide til at køre sommeren i møde med de mest slidstærke og sejeste sommerdæk samt tips til at vælge de rigtige. Selvom guiden fokuserer på sommerdæk, vil vi også inddrage og sammenligne med vinter- og helårsdæk, da man ofte skal vælge mellem disse. Den er delt op i følgende kapitler:

Forskel på sommer- og vinterdæk

Grundet forskellige vejrforhold er det en stor fordel at skifte dæk efter årstiderne for at køre optimalt i al slags vejr. Man ønsker at skabe de mest optimale betingelser for sin kørsel, så dækkene skal tilpasses efter vejret og dermed mindske risikoen for udskridning og ulykker. Det gøres ved at skifte mellem sommer- og vinterdæk. 

Helt grundlæggende er der 3 forskelle i henhold til ovenstående, der skaber de optimale betingelser for sikker kørsel:

  • Gummiblanding: Sommerdæk har et lavere indhold af naturgummi for at holde dem faste og stive i varmt vejr. Det højere indhold af naturgummi i vinterdæk ville gøre dækkene bløde, og dermed giver de et dårligere vejgreb og kontrol. 
  • Slidbane: Sommerdæk har flade og færre men specialdesignede slidbaner (riller) for et bedre vejgreb, så bilen på både våde og tørre veje står stabilt ved at opsamle og aflede regnvand. 
  • Struktur: Sommerdæk har langsgående riller langs siderne og med de tørre kanter reducerer de dermed risikoen for akvaplaning. I forhold til vinterdæk kan sommerdæk ikke holde fast i vejen når det ligger sne og is på vejen. 

Med andre ord skal sommerdæk være faste og stive for at kunne køre optimalt i de varme måneder, mens vinterdæk skal være smidige og bløde for at klare det kolde og fugtige vejr. Vinterdæk har mange lameller der griber fat i vejoverfladen og griber fat på en vej belagt med is, mens sommerdæk har en mere ensartet overflade. Hvor sommerdæk om vinteren er skidt for sikkerheden, er vinterdæk om sommeren skidt for økonomien, da det slider dækkene for hurtigt og samtidig skaber usikker kørsel. Med andre ord anbefales det at anskaffe sig 2 sæt dæk for at skabe optimal køresikkerhed for både sig selv og andre.

Vidste du at tidlige køretøjer alle brugte “artillerihjul”

Artillerihjul er hjul hvor dækket er boltet fast til fælgen. Med andre ord ville det under disse omstændigheder være umuligt at skifte dæk i dag.

Hvorfor skifte til sommerdæk?

I forlængelse af ovenstående kan man altså sige at vejret og temperaturerne bør afgøre, hvilke dæk man skal bruge. Grundet store forskelle i vejret stilles der forskellige krav til dæk. Når termometeret sniger sig op over 7 grader, regnes det officielt for at være tid til sommerdæk. Om sommeren er vejret varmere, hvilket gør gummiet i dækkene varmere, så de flader mere ud.  Med sommerdækkenes mere ensartede overflade får man en bedre kørsel i varmt vejr, mens disse dæk dog er for hårde til om vinteren. Når temperaturen så igen falder til under 7 grader, skal man overveje at skifte tilbage til vinterdæk. 

Det blødere gummi og det særlige slidebanemønster i vinterdækket giver bedre vejgreb om vinteren og en mere sikker opbremsning på veje dækket af is og sne, hvilket giver en mere sikker kørsel. Vinterdæk er bedre til at dræne vandet og dermed forhindre sne og is i dækket. Med andre ord hindrer vinterdæk udskridninger om vinteren, mens sommerdæk om vinteren vil føles som at køre på en skøjtebane. Selvom vejret i Danmark normalt ikke er så voldsomt om vinteren, kan det blive koldt og glat. Men er det et lovkrav at skifte dæk?

Vidste du at alle biler og motorkøretøjer startede med at køre på sommerdæk?

Det første vinterdæk blev fremstillet i Finland i 1934. Dækket Kelirengas blev udviklet til lastbiler i en tid, hvor hestetransport blev erstattet af motorkøretøjer og med de uforudsigelige og farlige finske veje kunne man aldrig vide, hvornår man kunne regne med en levering. Dette første dæk blev fremstillet med henblik på at skabe en strukturel holdbarhed på isglatte og snedækkede veje. I dag er både vinter- og sommerdæk blevet allemandseje med utallige brands.

Lovkrav til dæk i Danmark

At navigere rundt i danske og europæiske lovkrav for dæk kan være svært. Selvom dine dæk er lovlige i Danmark, er de det nødvendigvis ikke i udlandet. Vi starter med Danmark, hvor reglerne i virkeligheden er meget enkle.

Selvom der findes krav til dæks størrelse og fælge, er der ingen krav til at tage hensyn til i forhold til årstiderne. Det er længe siden, at vi i Danmark har oplevet streng isvinter med ekstreme mængder sne, så derfor er det ikke et decideret lovkrav at bruge vinterdæk. Det ændrer dog ikke på, at stort set alle eksperter som f.eks. FDM og AutoMester samt vi foreslår bilister at skifte dæk efter årstiden. Sommerdæk skal bruges om sommeren, og vinterdæk skal bruges om vinteren. Forskellen skal som beskrevet tidligere finde i dækkenes materialer og deres mønster. 

Når temperaturen falder til under 7-8 grader, typisk omkring påske, bliver vinterdæk for bløde, hvilket giver et dårligere vejgreb og en forlænget bremselængde. Herfra er sommerdæk et bedre og mere sikkert valg end vinterdæk. De står bedre fast på vejen og har en kortere bremselængde. Derfor er det både til egen og alle andres sikkerhed at få skiftet dæk til årstiden. Sommerdæk kan være udmærkede ved 7 grader om dagen, men hvis der er nattefrost, er det på tide at få skiftet til vinterdæk. Ved at køre i de rigtige dæk i forhold til vinterforholdene og dermed årstid slides også mindre på dækkene. Især er sommerdæk farlige i vintervejr. Undersøgelser viser at bremselængden i minusgrader og med snevejr her er op til 75% længere. Ligger der ingen sne selvom der er minusgrader, er bremselængden omkring 17% længere. Vinterdæk om sommeren er heller ikke optimale, selvom bremselængden er uanset vejret kun 6-8% længere.

Jo mere man kører, jo mere slides der på dækkene, og jo mindre dækmønster et dæk har, jo dårligere står bilen på vejen. Det formelle lovkrav til dækmønsteret er 1,6 mm, men vi anbefaler at det minimum er 3 eller 4 mm., da dækket som beskrevet mister sine egenskaber.

Forskellen mellem nyt og slidt sommerdæk

Et lidt dæk vil give en forlænget bremselængde hvis de ikke står rigtigt på vejen, og dermed øges risikoen for ulykker.

Vidste du at det største dæk på Jorden vejer 12 ton

Og har en højde på 24.4 meter? Det er lavet til et pariserhjul og står i Allen Park, Michigan, USA.
Verdens største dæk

Hvorfor ikke helårsdæk?

Sommer- og vinterdæk har altså hver deres særlige egenskaber der giver optimale kørebetingelser. Men hvad med den gyldne middelvej – at bruge helårsdæk hvor man så ikke skal skifte dæk når temperaturen skifter? 

Helårsdæk er en blanding og dermed et kompromis mellem sommer- og vinterdæk, dvs. de har ingen af de karakteristika der kendetegner det der skaber optimal kørsel i bestemt vejr, men har kombinerede egenskaber fra både sommerdæk og vinterdæk, dog med en lille overvægt over på vinterdæk. Et helårsdæk er faktisk udmærket til sommerkørsel, så problemet opstår ved vinterkørsel. 

Før man beslutter sig for en type, skal man kigge på sine kørselsbehov. Hvis man primært kører sjældent eller på ryddede og saltede veje, dvs. kørsel der ikke stiller særlige krav til dækkene i kritiske situationer, kan helårsdæk være en helt optimal løsning. Hvis man har andet end hel basal kørsel, dvs. mere end 30-40 km. om dagen eller af og til skal ud på usaltede veje eller i uforudsigeligt vejr, er det nødvendigt med vinterdæk. Det er dertil ikke lovligt at kombinere disse, dvs. alle fire dæk skal enten være vinter-, sommer- eller helårsdæk. Endelig vil man også kunne bruge helårsdæk, hvis man lader bilen stå i uforudsigeligt vejr og kun kører i roligt vejr. 

Viste du at bilen skal have ens dæktype på alle fire hjul

Det er ikke lovligt at kombinere forskellige dæktyper på samme bil. Du må altså ikke køre med sommerdæk foran og vinterdæk bag på. Dæktypen skal være ens på alle fire hjul.

Konkluderende kan det siges at helårsdæk er gode hele året rundt med en lille bil med begrænsede behov og krav. Med helårsdæk sparer man penge til flere sæt dæk og montering heraf, men man kommer til kort, hvis der stilles større krav til ens kørsel eller hvis bilen er stor. Vælger man alligevel at bruge dem kan man risikere ulykker. 

Uanset hvilken løsning man vælger bør man foretage sin beslutning på et oplyst grundlag og konkrete overvejelser af egen kørsel. Måske kan man spare et par hundrede kroner på helårsdæk, men dækker de ikke behovene, kan man risikere at betale med livet. Derfor anbefaler vi på det kraftigste at skifte mellem sommer- og vinterdæk, da de med deres unikke egenskaber skaber ideelle forudsætninger for sikker kørsel. Dette bakkes også op af test og videnskabelige undersøgelser.

FDM tester helårsdæk

Af testens ni dæk opnår de fire bedømmelsen ’god’, mens fem klarer sig ’tilfredsstillende’. Det er særligt på is og sne, at dækkene udmærker sig, mens egenskaberne på tør vej kun er middel. Her er bremse- og styreegenskaberne ofte ringere end sommerdæks. Også på våd vej er helårsdækkene ikke altid så gode, som man kunne ønske sig.
Se hele testen her

Hele 5 ud af 9 dækmærker er kun tilfredsstillende indenfor helårsdæk. Med andre ord bør man nok overveje det to gange inden man køber dem. Men de 4 klarer sig fornuftigt i alle udfordringer. Især den internationale prisvinder Michelin CrossClimate klarer sig godt og fremhæves af flere som et godt og sikkert valg.

Priserne for dæk er dog meget forskellige, både for sommer-, vinter- og helårsdæk, men kvalitet og pris hænger ikke altid sammen. Af både danske og internationale tests fremgår det dog at et stadig større antal dæk kan bruge hele året rundt. Alligevel anbefaler vi dog at skifte til årstiden, da langt fra alle dæk i realiteten kan klare alt slags vejr.  Endeligt er det et lovkrav i nogle lande om at skifte, så skal man uden for Danmarks grænser, skal man under alle omstændigheder skifte. Men hvordan er disse krav udformet i vores nabolande?  

Vidste du at dækproducenten Michelin laver mange eksperimenter

Det gør de for at forbedre sine dæk og udvikle nye der er endnu bedre? Bl.a. arbejder de på at udvikle en såkaldt tweel, dvs. et dæk uden luft samt et hjul der kun består af en del. Dæk er med andre ord ikke bare en bestemt mængde gummi presset sammen i en speciel sommer- eller vinterform, men derimod en hel videnskab i sig selv.

Lovkrav til dæk i udlandet

I alle lande med ekstremt vejr er der lovkrav til at skifte mellem vinter- og sommerdæk. Danmark falder som skrevet ikke under denne kategori, men i flere af de omkringliggende lande er der forskellige regler i forhold til både vinter- og sommerdæk. Derfor er det vigtigt at undersøge de forskellige regler og krav hvis man vil på ferie dertil, både i forhold til dæk samt obligatorisk udstyr. Lovkravene er mere specificeret i forhold til vinterdæk, da det mest ekstreme vejr jo kan opleves her, men der er også krav til sommerdæk. Vi har nedenfor listet kravene i de omkringliggende lande i Europa, der er danskernes foretrukne rejsemål. Det gælder både vinter- og sommerdæk. Der er normalt ikke krav om sommerdæk i nogen af landende i Europa, lovgivningen går på hvornår man skal kører med vinterdæk. Så resten af tiden er det sommerdæk du skal køre på.

Sommerdæk i Tyskland

Sommerdæk skal have minimum 2 mm dækmønster. Vinterdæk er et lovkrav indtil marts, men helårsdæk er dog også lovlige både om sommeren og vinteren. Det er obligatorisk at medbringe en advarselstrekant.

Sommerdæk i Østrig

Det er et lovkrav at køre med vinterdæk fra 1. november – 15. april, mens man må køre med sommerdæk resten af året. Dog kan vejret i den konkrete situation tvinge en til at bruge vinterdækkene i længere tid end angivet i loven. Det er obligatorisk at medbringe et pigdæksmærkat i baggrunden. 

Sommerdæk i Sverige

Det er et lovkrav at køre med vinterdæk fra d. 1. dec. – 1. marts, hvilket giver mulighed for at køre med sommerdæk 1. marts – 31. november, selvom der i realiteten skal skiftes til vinterdæk før, især i den nordlige del af landet. Dog skal man have vinterdækkene på igen, hvis temperaturen falder til under frysepunktet eller hvis der er sne/slud. Det er også obligatorisk at medbringe en advarselstrekant og en sneskovl.

Sommerdæk i Norge

I Norge kigger man ikke så meget på kalenderen når det kommer til dæk, men mere på det konkrete vejr og hvor i landet man kører, da der er store regionale forskelle. Der skal monteres vinterdæk når det er nødvendigt, og det er også et lovkrav at medbringe snekæder samt en advarselstrekant.

Vidste du at moderne biler ikke sælges med reservedæk?

Denne ekstra tjeneste blev fjernet, da producenterne ønskede at spare vægt, og i stedet leveres nye biler med en dåse trykluft og et lappesæt. Man vil dermed være bedst tjent med at indkøbe minimum 1 sæt ekstra dæk.

Hvad betyder dæk for bilens kørsel?

I forlængelse af ovenstående kan man altså fastslå, at dæk sammen med bremserne er bilens vigtigste sikkerhed. Som bilist skal man ikke bare fra A til B, men er også ansvarlig for egen og andre bilisters sikkerhed under køreturen. Ud over at vedligeholde bilen og alt hvad der dertil hører af udstyr skaber man sammen med de rigtige dæk til årstiden de bedste forudsætninger for sikker kørsel. 

I dag fremstilles alle dæk i sort

Der er dog mulighed for at købe fælge i guld eller hvid, men de første fremstillede bildæk var hvide, da der blev tilføjet zinkoxid til gummiet for at gøre stærkere og mere holdbare. En sjov sideeffekt var dækkenes hvide farve, der efter al sandsynlighed ikke ville kunne sælges i dag. Efter kort tid vil dækket se både slidt og snavset ud i forhold til den sorte variant.

Hvordan kan jeg genkende et sommerdæk?

Når termometeret som beskrevet sniger sig op over 7 grader, regnes det officielt for at være tid til sommerdæk. Med deres mere ensartede overflade og lavere indhold af gummi får man bedre kørsel i varmt vejr, men der er også en del kliniske kendetegn man skal kigge efter. Hvis mønsteret er meget grovere og der er små mindre riller over hele dækket. Så er det næsten med sikkerhed et vinterdæk man har fat i. Hvis dækket istedet er mere glat over har mindre riller så er det et sommerdæk. Forskellen i mønsteret kan du se her under.

Mindstekrav for mønsterdybden på sommerdæk er 1,6 mm, men Færdselsstyrelsens (og vores) anbefalede minimumsdybde er 3 mm. For at kunne vurdere de enkelte dæks kvalitet kan man med fordel bruge den fælles europæiske mærkeordning for dæk. Alle dæk har en mærkning som den du ser her.

EU dæk mærkning
  • Rullemodstanden: Den mængde energi som bilen skal overføre til dækkene for at bevare en ensartet hastighed henover en overflade.
  • Dækkenes støjniveau: Jo flere lydbølger på mærkaten, jo mere støjer dækket, dvs. Jo færre lydbølger, jo bedre.
  • Vejgreb på våde og glatte veje, de såkaldte bremseegenskaber: Ud over at vælge dæk passende til årstiderne kan man vælge mellem forskellige vejgreb fra A til F, hvor A er den bedste. Forskellen fra A til F kan være op til 10 meter.

Du kan læse mere om mærkeordning i vores guide til EU dæk mærkning

Hvordan vælger jeg de rigtige sommerdæk til min bil?

Ud over de allerede beskrevne forskelle mellem vinter- og sommerdæk er der også store forskelle på de enkelte sommerdæk. De er alle resultater af forskning og afprøvning samt kunders vurdering, men samtidig er der store forskelle i både størrelse og kvalitet, så det gælder om at vide, hvad man skal kigge efter. 

For at finde dæk passende til bilen skal man kigge på nedenstående egenskaber, der sammen fortæller, hvilke dæk man kan vælge imellem:

  • Dækkets bredde
  • Dækkets diameter
  • Dækkets profil
  • Loadindexet (dækkets maksimale bæreevne)
  • Speedindexet (dækkets maksimale godkendte hastighed)

Disse egenskaber kan alle aflæses på dækkets yderside, så man hurtigt kan finde de passende dæk til sin bil.

Ved at vælge de rigtige kan man både påvirke sikkerheden under kørslen og de økonomiske aspekter ved at køre, da korrekt kørsel giver et lavere benzinforbrug.

Man må kun anvende dækstørrelser godkendt til bilmodellen if. bredde og størrelse. Disse angivelser kan man finde instruktionsbogen eller benytte sig af vores værktøjer hvor man blot skal indtaste bilmærket, og så kommer vi med en række forslag til passende dæk. Dog må man gerne montere en anden størrelse end den oprindeligt monterede, blot det ligger inden for et indeks på +/-5% af rulleomkredsen, og at det minimum krævede belastningsindeks bevares. Man bør dog altid holde rulleomkredsen så tæt på det typegodkendte som muligt, da denne vurderes som den bedste af producenten.

Men man må aldrig glemme at der findes alternativer. Hvad der er det bedste dæk for dig og din bil, afhænger meget af temperament, og kørselsbehov ud fra på hvilke veje man kører. Med andre ord er der nok at vælge imellem, men hvordan kan man vælge et sæt dæk med så mange producenter og endnu flere produkter?

Hvilket mærke skal jeg vælge?

Som allerede beskrevet er sommerdæk ikke bare sommerdæk, men derimod kan 2 dæk af samme mærke have vidt forskellige kvaliteter. Man bør derfor kigge meget på dækkenes kvalitet før man beslutter sig. Vi har her på siden udvalgt nogle af de bedste dæk på markedet, nogle med fokus på holdbarhed, andre med fokus på erfaring og innovation og andre igen med fokus på miljøbeskyttelse.

Vidste du at listen over dækproducenter bliver stadig større

Med kendte mærker som Goodyear, Michelin, Continental og Pirelli som de mest branchekendte, men ingen af disse berømte mærker producerer så mange dæk som danske LEGO? I 2018 lå deres produktion på over 350 mio. dæk.
Lego har flere dæktyper end man skulle tro

Hvad koster sommerdæk?

Hvor mange penge man kommer til at bruge på sommerdæk, afhænger meget af kørselsvaner. Jo mere og jo oftere man kører, jo mere slidte vil dækkene blive. Som beskrevet ovenfor hænger pris og kvalitet ikke altid sammen ved køb af dæk, men jo større dækket er, jo dyrere vil det normal være. Dertil er kendte mærker og brands ofte dyrere og men bedre og mere sikre end de billige dæk.

Der kommer hele tiden nye produkter på markedet, men det er altid en god ide at tjekke andres oplevelser hermed på nettet. En ting er tekniske specifikationer, noget helt andet er konkrete brugeroplevelser.  

Man kan forvente at komme til at betale et beløb på 3.000-7.000 kr. for et sæt nye sommerdæk. Jo mere man er villig til at investere i dækkene, jo bedre vil kørselsoplevelsen også blive. 

Vidste du at verdens dyreste sæt dæk er belagt med guld og ædelstene

De blev solgt til en pris af 3,9 mio. kr.! De fire dæk blev fremstillet af dækgiganten Michelin i samarbejde med en juveler. Lad os ikke håbe at de bliver monteret på en bil…

Når man hat styr på størrelse og mærke, kan man trygt vælge sig et par sommerdæk. Men uanset hvor mange penge man betaler for dem, holder som bekendt ikke evigt, så hvad skal man gøre for at vedligeholde dem bedst muligt? Og hvornår er det tid til at skifte dem ud?

Hvor længe holder sommerdæk?

Det kan være en rigtig god ide at tjekke sine sommerdæk før påske, og foråret er kommet. De skal tjekkes for om de er klar til en sæson mere, eller om de bør udskiftes. Egentlig bør man gøre det før de ligges i vinterhi, men der kan desværre også nå at ske meget i den periode. Men i hvert fald bør man tjekke dem, når de skal monteres på bilen igen og skal ud og køre.

Juridisk findes ingen regler for, hvor gamle ens dæk skal være før de skal skiftes, men efter nogle år vil mønsteret og dækkene være så slidte, at kørsel med dem ikke længere vil være forsvarligt. Der er derfor følgende tommelfingerregler, når det kommer til brugen af sommerdæk:

  • Når dækkene er under 5 år, vil de som udgangspunkt være sikre og stabile at køre med, hvis de skiftes og opbevares korrekt om vinteren og får den korrekte pleje.
  • Kører man med dæk der er over 5 år gamle, bør man få dem tjekket før monteringen, da de i denne alder ofte vil begynde at vise tegn på slitage i form af sprækker og revner i overfladen. 
  • Er dækkene blevet over 10 år gammel, vil det i langt de fleste tilfælde være nødvendigt at skifte dem pga. dybe rifter og revner. Selvom det ikke er et lovkrav at skifte dem i en bestemt alder, vil det være uforsvarligt at køre med så gamle dæk.

Uanset dækkenes alder bør man altid tjekke dem for skader og aldrig køre med et eller flere ødelagte dæk, da alderen i sig selv ikke altid er en sund indikator for gode dæk. Dæk kan være slidt på 2 måder, hvis:

  • Mønsterdybden er mindre end de i lovgivningen specificerede 1,6 mm.
  • Dækkets overflade har store revner eller sprækker. 

På sommerdækkenes side kan man sammen med serienummeret altid finde produktionsdatoen, dvs. produktionsuge og -år. Disse kan som skrevet være en god indikator, men man bør altid kigge på dækkets reelle stand, uanset om man kører med sommer-, vinter- eller helårsdæk. For at tjekke om de falder inden for den lovlige grænse kan man kigge på dækkenes slidindikator i form af mærket TWI, en trekant eller producentens logo. Ved dette mærke findes en 1,6 mm. høj gummiklods, som er en indikator for slid. Er det ikke slidt ned til indikatoren, er dækmønsteret inden for den lovlige grænse, men er den under den lovlige grænse, vil dækket være plant med gummiklodsen. Er man i tvivl, bør man altid rådføre sig med sin mekaniker for at fortsætte sikkert kørsel, både for egen og andres sikkerhed.

Vidste du at der årligt kasseres 300 mio. dæk globalt?

Ud over at sælge brugte dæk kan materialet genbruges, f.eks. kan gummiet omsmeltes og blive til asfalt, eller der kan laves nye dæk.

Med andre ord kan man i høj grad selv vurdere, hvorvidt sommerdæk stadig er forsvarligt at bruge, og man kan selv gøre meget for at vedligeholde dem. 

Hvordan skal sommerdæk vedligeholdes?

At skifte mellem sommer- og vinterdæk giver behov for korrekt vedligeholdelse, både når dækkene bruges og ikke bruges, men samtidig er det vigtigt at vedligeholde de dertilhørende elementer. 

Dæk og fælge er noget af det biludstyr der slides hurtigt, men med den rette pleje kan man forlænge deres liv markant, selvom man hermed ikke kan undgå almindelig slitage. Fælge bør rengøres med en blød vaskesvamp og en mild bilshampoo. Dæk bør regelmæssigt få kontrolleret lufttrykket, da de skal kunne holde bilens vægt oppe. Jo dårligere tryk, jo mere slitage vil der komme. Man kan også med fordel variere dækkenes placeringer, da slitage ikke sker jævnt. Man bør altid placere de bedste dæk bag på bilen, så man kan med fordel bede sin mekaniker kontrollere indstillinger for at mindske unødig slitage. Endelig bør man altid bruge ventilhætter for at hindre snavs i ventilhætterne. 

I det 21. århundrede fik flere dækproducenter deres ingeniører til at forlænge slidperioden på visse dækmodeller.

Ved at tilføje kønrøg, et biprodukt fra olieindustrien, lykkedes det dem faktisk, men til gengæld blev dækkene alle sorte. 

Hvordan skal sommerdæk opbevares om vinteren?

For optimal opbevaring og dermed længere holdbarhed skal man opbevare sine sommerdæk et andet sted end bilen om vinteren. Det er ikke bare for at få sikker kørsel, men også for kunne køre videre med sommerdækkene til næste sommer. 

For opbevaring af dækkene har man grundlæggende 2 muligheder – enten kan man opbevare dem hos professionelle på et dækhotel eller man kan opbevare dem selv. Før man beslutter sig om det, skal man tage stilling ting om man har plads til dem og om man orker at baske med opgaven selv, som et dækhotel typisk vil kunne klare for omkring 300 kr. for en sæson. Kan man svare ja til dette, kan man sagtens opbevare dem hjemme, men det skal være et køligt sted uden UV-lys. 

Med andre ord er det ideelle sted for hjemmeopbevaring af dæk altså i kælderen vinteren over og ikke på loftet eller i garagen, da det både er varmt og lyst. Så skal kælderen være tør, mørkt og kølig og beskytte dækkene mod UV-lys. Før dækkene ligges til opbevaring, bør man fjerne fremmedlegemer i slidbanen og rengøre dem og er dækkene på fælge, kan de med fordel stables oven på hinanden. Hvis ikke, bør de opbevares ved siden af hinanden, helst liggende. Endelig bør man sætte mærkater på, så man ved hvor på bilen det enkelte dæk skal sidde, f.eks. FV for forrest til venstre. Når dækkene så ligger i kælderen, skal man ikke lade dem være, men derimod sørge for at de ikke kommer i kontakt med væsker på gulvet, men ligger tørt. Kommer de i kontakt med væsker som olie eller benzin, vil det slide på dækkene og ødelægge dem.

Med andre ord vil man være dækket godt ind med de rigtige dæk, både økonomisk, kørselsmæssigt og sikkerhedsmæssigt hvis man opbevarer dem korrekt. For både sommer- og vinterdæks vedkommende kan man med fordel overlade dem til eksperter i en butik, et værksted eller hos en dækmontør. Men hvis betingelser er opfyldt, kan man sagtens opbevare dem i kælderen. Det gælder både når de bruges på bilen og når de opbevares om vinteren.

Ved at holde styr på sine dæk hele året rundt undgår man ubehagelige overraskelser og vigtigst af alt sikrer man sikrere kørsel. Har man ikke plads til flere dæk derhjemme, kan man med fordel opbevare dem på et dækhotel i det bedste miljø i de helt rette temperaturer, så de bevarer deres gode egenskaber. Et par 14 år gamle dæk vil være dobbelt så længe om at bremse som par dæk på 5 år, selvom dækkenes mønster stadig er i orden og de faktisk stadig er lovlige. En korrekt opbevaring af disse i “hvileperioden” kan hindre aldringsprocessen i et tørt, mørkt og køligt rum.

I en tid med behov for redning af klimaet samt krav om genbrug kan man måske ligefrem købe sine dæk brugt? Kan både pengepungen, miljøet og bilen drage fordel heraf?

Købe brugte dæk?

Med den rette pleje, både monteret og afmonteret, vil sommerdæk altså kunne holde i årevis. Det indebærer ovenstående plejetips om vinteren når de opbevares korrekt. Hvis der er snit eller buler i et eller flere af dækkene, bør man opsøge et værksted der enten kan reparere det eller anbefale at købe nogle nye. Lovmæssigt skal dæk som beskrevet have en minimummønsterdybde på 1,6 mm, og de bør senest udskiftes når tallet er nede på 3 mm. for sikker kørsel. Uanset graden af slid vil dækkenes alder også påvirke køreegenskaberne. Uanset typen af kørsel bør man altid skifte dæk senest hver 8. år, enten med nye eller nye brugte dæk.

Man kan spare kassen på at købe sommerdækkene brugt, men man skal undgå visse faldgruber. Mange tænker ikke på at få skiftet dæk før anemonerne er sprunget ud. Desværre er efterspørgslen på de rette dæk så også stor, så måske skulle man overveje at købe dem brugt?

Det er både billigere og ofte også hurtigere, da dækkene så ikke skal bestilles hjem, men man vil også skulle se sig lidt bedre for. Hvor nye dæk er ubrugte, vil brugte dæk allerede være brugt, og man bør under alle omstændigheder tjekke, at de er sikkerhedsmæssige forsvarlige. Udover at vælge den rigtige størrelse bør man aldrig købe dæk med revner eller huller, da de jo så reelt set er ødelagte. Hvor nye dæk har en mønsterdybde på 9 mm., bør man aldrig købe dæk med en mindre dybde end 4-5 mm. Endelig bør man have forskellige fælge til vinter- og sommerkørsel. Det koster måske lidt ekstra i anskaffelse, men de rigtige vil blive slidt langsommere og skadet mindre af sjældnere på- og afmonteringer. 

Hvad skal købes sammen med sommerdæk?

Spørger man en hvilken som helst person, skal der købes ekstraudstyr som måtter, isskrabere til en bil. Men en af de allervigtigste tilbehørsdele glemmer de fleste, nemlig fælge. Som allerede beskrevet er dæk ikke bare dæk, men dermed et vigtigt sikkerhedsinstrument, der kan gøre kørsel sikker eller usikker. Hertil skal man købe de rette fælge.

Når man køber fælge, enten alu- eller stålfælge, er der en række hensyn at tage. Fælge vælges ikke kun ud fra bilen, men man bør kun vælge fælge der er godkendt af et europæiske godkendelsesinstitut som f.eks. TÜV, så man ved at det er en stærk vare med en lang levetid. Fælge testes med belastninger der svarer til 300.000 km. kørsel samt med krav om tilstrækkeligt lufttryk. Der er ingen krav til mærkning af fælge, men man skal altid tjekke at de er godkendt til bilens maksimale akselbelastning. 

Endelig skal man vælge mellem letmetal- eller stålfælge. Letmetalsfælge kan faktisk bruges året rundt, men da man bør skifte dæk efter årstiden, kan man med fordel bruge letmetal om sommeren og stålfælge til vinterdækkene. Ligesom sommerdækkene bør letmetalsfælgene renses og afvaskes jævnligt, da de opfanger meget støv. 

Når der skal monteres nye fælge, behøver man ikke sende bilen til eftersyn såfremt en række krav er opfyldt. 

  • Hjulet må ikke stikke ud over skærmkanten, og der skal være et frirum mellem karrosseri og hjul
  • Sporvidden skal i forhold til de i typegodkendelsen angivne mål, dog med accept af op til + 20 mm
  • Dækomkredsen skal svare til de typegodkendte dæk, dog med accept af -/+ 20%

Overholdes ovenstående punkter, må fælgstørrelsen og dækstørrelsen ændres, blot skal man sørge for at dækstørrelsen passer til fælgene og at dækforholdet mellem dækbredden foran og bagtil er uændret. 

Med andre ord kan man se på sommerdæk som sko – jo bedre de sidder og jo bedre de passer, jo bedre og jo sikrere vil man kunne bevæge sig frem i verden.