Stålfælge

Når vinteren kommer er det tid til at gøre bilen klar til vejsalt og glatte veje. Ofte går vinterdæk og stålfælge hånd i hånd. Det er der en god grund til. Stålfælge er unikke i deres modstandsdygtighed mod vejsalt og snavs er ikke så synligt på de sorte fælge.

Vi giver dig nu den ultimative guide til stålfælge. Den er delt op i nedenstående kapitler, der tilsammen giver dig overblik og viden. I første kapitel vil der blive fokuseret på stålfælges egenskaber, primært sammenlignet med alufælge. I 2. kapitel kommer vi med tips til at finde de rette stålfælge, og endelig giver 3. kapitel tips til at pleje sine stålfælge til et langt og køresikkert liv. 

  1. Kapitel: Fælges betydning
  • Hvad er en fælg?
  • Forskel mellem stål- og alufælge?
    • Robusthed
    • Stabilitet
    • Udseende
    • Pris 
    • Samlet set
  • Stålfælge – det unikke alternativ
  • Skal stålfælge købes sammen med dæk?
  • Hvilke farver kan jeg vælge mellem?
  • Kan jeg male dem i en anden farve?
  • Stålfælge ud fra tekniske specifikationer
  • Vinterdæk med stålfælge
  • Kan stålfælge bruges til sommerdæk?
  • Stålfælge til vinterdæk
  • Skal jeg vælge dyre eller billige stålfælge?
  • Hvilke bolte skal købes til stålfælge?
  • Hvilke mærker kan jeg vælge mellem?
  1. Sådan finder du de rigtige stålfælge
  • Kan samme stålfælge bruges til alle biler?
  • Stålfælge – 14, 15, 16 og 17 tommer
  • Hvad koster stålfælge?
  • Hvor finder jeg gode billige stålfælge?
  • Kan jeg købe stålfælge brugt?
  • Kan jeg købe kopivarer?
  1. Hvordan giver jeg stålfælge en lang levetid?
  • Er det nødvendigt at pleje og vedligeholde stålfælge?
  • Hvor længe holder stålfælge?
  • Den bedste vedligeholdelse og pleje
  • Overfladebehandling
  • Kan stålfælge repareres?
  • Hvor meget skal de spændes?
  • Hvor meget moment skal stålfælge spændes med?
  • Sådan bliver stålfælge del af et godt hjul

Hvad er en fælg?

Du er nok ikke i tvivl om at fælgen er den indre ringformede del af hjulet på biler, motorcykler og andre køretøjer, der fortrinsvist fremstilles af aluminium eller stål, heraf navnene alufælge og stålfælge. Det eneste der er værd at bemærke er at fagfolk ser forskel på et hjul som er en fælg med et påmonteret dæk og så en fælg som kun er metal delen.

Læs også: Alt om alufælge

Forskel på alu- og stålfælge

Selvom de fleste biller triller ud fra fabrikken med fælge af aluminum, vælger langt de fleste at få monteret stålfælge om vinteren sammen med deres vinterdæk. Helt kort sagt består forskellen i udseende og vedligeholdelses niveauet.

Alufælge giver flere muligheder mht. design og udtryk, men har til gengæld ikke så stor modstandsdygtighed over for ydre påvirkninger som skidt, snavs, vejr og skader. Stålfælge er mere hårdføre og ser ikke så snavsede ud. Stålfælge kræver med andre ord mindre vedligeholdelse og er også tit et mere økonomisk valg. Vi har opsummeret de vigtigste forskelle i nedenstående:

Robusthed: Hvis du kører meget på grusveje eller dårlige veje, bør du vælge stålfælge. Grundet materialets robusthed tager fælgene ikke så nemt skade, og vejsalt beskadiget dem kun visuelt og ikke selve strukturen. Rust beskadiger kun overfladen og kan derfor nemt fjernes og påvirker derfor ikke køreevnen. 

Alufælge mere sarte over for påvirkning fra grus, mudder og vejsalt og grundet det mere følsomme og ofte lysere materiale, vil skrammer og skader ofte fremstå langt tydeligere end ved stålfælge. Kommer der vand i disse små skrammer, vil de korrodere og i nogen situationer gøre alufælgen ustabil. Om end det ikke er umuligt at reparere alufælge er det i hvert fald meget svært og meget omstændigt, så hvis en alufælg først har fået en skade, kan det meget vel afslutte livet for fælgen.

Stabilitet: Stålfælge er lavet af rullet stål og består af to dele, selve fælgen og hjulskiven eller hjulnøglen. Hjulskiven er den midterste del med bolthullerne. Normalt er delene svejset sammen så der ikke er nogen risiko for at de går fra hinanden.

Stålfælg

Udseende: Stålfælge findes som udgangspunkt kun i to farver, sort og sølv. Det er klart sort der er mest udbredt. Der er noget mindre detalje forskelle fra producent til producent som fx om de yderste huller er runde eller ovale.

Pris: Stålfælge er billigere end alufælge som udgangspunkt. Hvis du ser alufælge som er billigere er kvaliteten ofte ikke god nok til vinterbrug.

Samlet set: Både alu- og stålfælge har som ovenfor beskrevet deres fordele og ulemper. Hvor alufælge er pæne og koster lidt mere, er stålfælge billige og mere robuste, selvom hele sandheden dog ikke er helt så enkelt. Normalt hører man altid at jo lettere fælgene er, jo bedre bliver køreoplevelsen. Dog er vægtforskellen med moderne stålfælge blevet så lille at det ikke betyder meget.

Grundet ovenstående egenskaber anvendes stålfælge langt oftest til vinterkørsel, mens alufælge er bedre egnet til det milde sommervejr.

Vidste du at stålfælge først kom på markedet over 50 år efter alufælge?

I 1924 fremstillede Bugatti de første rigtige alufælge, men det var først i 1980 at de første stålfælge kom på markedet. Hvor det indtil da kun havde drejet sig om et stylingselement til bilen, blev det med stålfælgens indtog på markedet en del af bilens styring. I mange år var det standard at få monteret stålfælge på bilen, men i dag er både alu- og stålfælge med del i styringssystemet blevet allemandseje. Stålfælge bruges primært i den kolde årstid.

Stålfælge – special lavet til din bil

I modsætning til alufælge er stålfælge lavet specifikt til den enkelte bil, dvs. der er ofte ikke så mange muligheder som ved alufælge, men til gengæld er den så billigere. Typisk er der 1-3 muligheder til den enkelte bil, da man skal holde sig til de originale specificationer.

Skal stålfælge købes sammen med dæk?

Eftersom du ikke uden specialudstyr kan montere fælge og dæk sammen vil man normalt købe dæk sammen med fælgen. Det betyder at de fleste har et sæt alufælge med sommerdæk og et andet sæt stålfælge med vinterdæk.

Som allerede nævnt anbefales man altid at skifte mellem vinter- og sommerdæk for sikker og stabil kørsel, og det anbefales også skifte mellem fælge.

Hvilke farver kan jeg vælge mellem?

Stålfælge kommer primært i grå og sorte nuancer og også enkelte i hvid og andre mere spraglede farver. Med stålfælge er det tilmed også muligt at sætte sit eget personlige præg på fælge, dæk og dermed hele bilen. 

I de fleste tilfælde vil man dog bruge hjulkapsler hvis man vil style sine stålfælge.

Vidste du at moderne dæk er sorte, men sådan har det ikke altid været?

Da de første dæk blev fremstillet, blev der tilføjet zinkloxid for at gøre dem stærkere, men det havde den sjove effekt at dækkene blev hvide. Det gjorde dækkene stærkere, men ødelagde meget bilens udseende i takt med at de blev brugt og dermed snavsede.

Kan jeg male dem i en anden farve?

Når det kommer til styling og maling af stålfælge, er der en række muligheder. Grundet en stigende efterspørgsel for dæk med specifikke farver, er det som skrevet både muligt at købe stålfælge med farver eller få dem malet. Man kan enten selv gøre det, eller få mekanikeren til at gøre det.

Hvis man selv kaster sig ud i projektet, skal man sørge for at få renset fælgene grundigt med fælgrens og en børste, før man begynder at male. Er der voks eller laks på fælgen, kan det være en god løsning at få dem behandlet mod rust og mindre skader ved slibning eller hjælp fra mekanikeren. Når det er gjort, kan man begynde at male med en god metalgrunder. Der skal hellere males i flere tynde lag end i et tykt lag.

Stålfælge ud fra tekniske specifikationer

Uanset om man beslutter sig for alu- eller stålfælge eller begge typer, anbefales det altid kun at købe godkendte fælge. De skal være godkendte af et europæisk institut som f.eks. Tüv, som er et kvalitetsstempel. Har et produkt inden for bilindustrien dette mærke, lever det op til instituttets krav til kvalitet og sikkerhed.

Kvalitetsmærket er ikke blot en garanti for at de pågældende fælge passer til en angivet bil, men også at de er blevet testet på styrke og levetid. En standardfælg skal kunne klare omkring 300.000 km. kørsel ved standardpres uden at gå i stykker.

Fælge testes også på holdbarhed, supplering og overflade, hvor fælgene bliver udsat for en række test som kurvekørsel, banekørsel og vibrationstests for at sikre, at de er slagfaste og sikre at køre med. 

Vælger man fælge af letmetal, kan de i princippet bruges hele året, men da det anbefales at skifte mellem sommer- og vinterdæk, kan man med fordel vælge letmetalsfælge til sine sommerdæk og stålfælge til sine vinterdæk. 

Vinterdæk med stålfælge

Når det kommer til selve monteringen af stålfælge, vælger langt de fleste at få det gjort hos mekanikeren. Men kan man overholde nedenstående lovkrav, kan man sagtens selv gøre det:

  • Sporvidden skal være inden for typegodkendelsen på bilen
  • Hjulet skal være inden for skærmkanten, og der skal være plads til frigang mellem karosseri og hjul.
  • Dækomkredsen skal holdes inden for en tolerance på +/-5% af de typegodkendte dæk. Hvis ovenstående overholdes, må både dækbredden og fælgstørrelsen ændres, blot skal dækstørrelsen passe til fælgen og forholdet mellem dækbredden bagtil og foran skal være uændret. 

Kan stålfælge bruges til sommerdæk?

Som allerede antydet anbefales det at skifte mellem stålfælge om vinteren og alufælge om sommeren. Når man skal have nye vinterdæk, kan man enten skifte dæk på fælgene hver gang eller anskaffe sig 2 sæt dæk og fælge. Den mest almindelige løsning er at have to hele sæt, men ønsker man at spare penge, kan man med fordel gøre det på fælgene, da de udgør den dyreste del af dækket. Vi giver dig nu fordelene og ulemperne herved.

2 sæt dæk, 1 sæt hjul – Hvis man vælger at købe vinterdæk og genbruge fælgene, vil der være et par tusinde kroner at spare. Det er en forholdsvis lav engangsudgift, men en stor ulempe er at der skal skiftes dæk på fælgene hver gang. Det er som sådan ikke videre kompliceret, men det kræver tid og det rette udstyr. Endvidere øger hvert skift risikoen for slitage, der så igen reducerer holdbarheden. Hvis man tilmed ikke kan skifte dem selv, skal man på værkstedet 2 gange om året, hvilket reducerer den samlede besparelse meget.

Der ud over skal du ofte betale en mekaniker for selve skiftet, så besparelsen er minimal efter nogen få skift.

2 dæk sæt, 2 sæt hjul – Denne løsning er den mest valgte, da det er den nemmeste af disse to på sigt. Hermed kan man køre stabilt og sikkert med stålfælge om vinteren og kan cruise casualt om sommeren. Det er rimelig enkelt at skifte fra sommer- til vinterdæk, og ofte kan man gøre det uden hjælp fra mekanikeren. Der er dermed potentielt mange penge at spare hos mekanikeren.

Der er måske højere omkostninger i at anskaffe sig dem og en donkraft til et par hundrede kroner, så man selv kan skifte dem i mange år. Til gengæld er man meget mere mobilt fremadrettet. 

Stålfælge til vinterdæk

Sommerdæks bremselængde er 2-3 gange så lang på glatte veje end vinterdæk, da de har et andet mønster. Her står vinterdæk bedre fast i koldt og glat vejr med flere lameller og en dermed mere fleksibel overflade, der bedre kan fjerne sne og slud og dækket. 

Man bør som udgangspunkt vælge alufælge om sommeren og stålfælge om vinteren. Stålfælge ser måske ikke så godt ud som alufælge, men de er billigere og mindre udsatte for at få ridser end sommerfælge af letmetaller som aluminium. De er også tungere og giver et bedre vejgreb på sne og is. 

Vidste du at det i store dele af verdenen er lovpligtigt at skifte mellem vinter- og sommerdæk, men ikke i Danmark?

I lande som Norge, Sverige og også store dele af USA kan vejret blive meget mere ekstremt om vinteren, og myndighederne er heller ikke så gode til at strø salt på vejene. I Danmark er vejrforholdene sjældent så voldsomme, og myndighederne gør meget ud af at få strøget salt alle vegne. Selvom det ikke er et lovkrav at skifte, er det anbefalelsesværdigt. 

Hvilke bolte skal købes til stålfælge?

Der er flere forskellige typer bolte til fæstning af fælgene. De er udelukkende fastsat til hjulets aksel med disse bolte, så det er vigtigt at anvende de bedst tilpassede. Endelig skal de skrues på i den rigtige rækkefølge, så man undgår at beskadige bil og dæk. De 3 anvendte typer er:

  • Flade bolte
  • Koniske bolte
  • Runde bolte

Kan samme stålfælge bruges til alle biler?

Som allerede nævnt giver det kæmpestore marked med utallige tusinde stålfælge, alle med egne kendetegn, store forskelle i design og brug, så der er rig mulighed for at finde det helt rette. Da der som beskrevet er forskelle mellem dæk, er der behov for forskellige fælge til forskellige dæk. En fælg har 3-5 bolte, så man skal finde dem der passer til ens dæk og dermed bilen. Når man kigger efter nye fælge, skal man kigge efter følgende for at finde de rigtige:

  • Bredde
  • Diameter
  • Rulleomkreds
  • Indpresningsdybde
  • Antal huller til bolte
  • Afstanden mellem hullerne
  • Størrelsen på hullet i midten af fælgen

Når der kommer til selve monteringen, skal en række krav være opfyldt for at det er lovligt. Disse lovkrav er specificeret i sidste kapitel. 

Hvad koster stålfælge?

Stålfælge kan fås i mange forskellige prisklasser. I henhold til nedenstående salgssteder ligger prisen typisk fra 1500 kr. og opefter til omkring 2500 kr., selvom man i princippet kan få dem så dyrt som man ønsker det i form af specialdesignede stålfælge. 

Hvor finder jeg gode billige stålfælge?

Man kan altid spørge sin mekaniker til råds der helt sikkert også kan tilbyde gode stålfælge. Endelig er der også adskillige online-udbydere som tilbyder forskellige fælge. For at finde disse kan man blot gå på Google, men for at målrette sin søgning kan man søge på størrelse eller producent. 

Kan jeg købe stålfælge brugt?

Priserne på fælge varierer meget, men det gør kvaliteten desværre også. Et par brugte fælge til 1000 kr. kan være meget fristende at købe, men de har sjældent samme kvalitet som de nye. Og det er ikke her man bør spare.

Brugte fælge kan sagtens have skrammer og skader, selvom det måske ikke er umiddelbart synligt. Og hvis de alligevel går i stykker efter kort tid, skal man alligevel ud og bruge penge på nye. Hvis man endelig beslutter sig for at købe brugte, skal man få dem undersøgt for skader. 

Kan jeg købe kopivarer?

Fælge er et uheldigt sted at spare penge. Både FDM og Forbrugerrådet anbefaler ikke at købe billige produkter. De holder sjældent længe og kan sagtens begynde at skalle selvom man anvender, opbevarer og plejer dem korrekt med rengøring og voks. De er simpelthen ikke udviklet til at kunne klare presset. 

De billige Kina-produkter koster typisk omkring halvdelen af kvalitetsprodukterne, men de holder sjældent længe. Hvis man vil alligevel overveje at bruge dem, skal man være meget opmærksom på, hvilke materialer de er lavet af. Fælge lavet af dårligere materialer holder kun til 10% kørsel af almindelige stålfælge og kan ikke holde til dårlige veje og dårligt vejr. På den anden side kan fælge af det bedste mærke også gå hurtigt i stykker, hvis de ikke opbevares og plejes korrekt.

Er det nødvendigt at pleje og vedligeholde stålfælge?

Dette spørgsmål er næsten unødvendigt at besvare, men vi gør det alligevel. Ligegyldigt hvor dyre, gode eller flotte stålfælge man køber, vil de grundet deres opgave blive beskidte og påvirkede af snavs og skidt. Og sørger man ikke for at vedligeholde og pleje dem, er de hurtigt lige til skraldespanden. 

Hvor længe holder stålfælge?

I princippet kan stålfælge holde evigt, hvis de blot får den rette pleje og afbalanceres korrekt. Men i realiteten vil der efter nogle år komme rusthuller eller andre former for skader, og så bør de udskiftes. 

Den bedste vedligeholdelse og pleje

Efterår og forår er højsæson for hjulskift, da der som skrevet skiftes mellem vinter- og sommerdæk. Det er vigtigt at rengøre sine fælge, uanset hvilken årstid man er i. de udsættes konstant for pres og skidt, så hvis de ikke rengøres jævnligt, vil det resultere i at tjære, bremsestøv og andre skadelige elementer brænder sig fast og ikke kan gøres rene igen. Med andre ord kan man anse fælgene som lakken på bilen, der skal plejes og passes. Hvis det ikke vedligeholdes, vil det blive ødelagt, og der kan komme skavanker. 

For at bevare fælgenes gode stand vil vi anbefale at rengøre dem 2-4 gange om måneden, men det afhænger igen af, hvordan man anvender sit køretøj. 

Når man rengør dem, kan man med fordel følge nedenstående trin:

  • Påfør fælgrensen på de enkelte fælge og lad den sidde lidt. Fælgen bør ikke være for varm, og man bør ikke bruge renseprodukter med for syrligt indhold da det også skader fælgene, især hvis man vasker dem ofte
  • Skidtet fjernes med blød børste uden metal
  • Er fælgen afmonteret, renses både inder- og ydersiden
  • Når de enkelte fælge er rene, skal der skylles efter med vand
  • Til sidst kan man med fordel bruge fælgforsegler og dækshine for at give det sidste finnish

Overfladebehandling

Overfladebehandling er en god metode til beskyttelse og bevarelse af stålfælge med tredobbelt funktion. Ud over at gøre overfladen mere æstetisk, beskyttes materialets overflade mod udefrakommende faktorer som vind og vejr. Endelig ligger overfladebehandlingen en beskyttende hinde mod rust og lignende. 

Kan stålfælge repareres?

Alle kender situationen – man kommer lidt for tæt på kantstenen, og der kommer en forfærdelig lyd. Modsat alufælge er fælge af stål ikke så følsomme, selvom de selvfølgelig kan tage skade. Typisk giver ovenstående beskrivelse med kantstenen enten en bule i selve fælgkanten eller oppolering af fælgkanter, dvs. enten en kosmetisk skade eller en mere teknisk skade. Begge kan repareres og er derfor for det meste billigere end at købe nye stålfælge. Er de dog gamle, kan man dog med fordel overveje at købe nye i stedet.

Hvor meget skal de spændes?

Hvis hjulene er med originale fælge og navet er rent, behøver der ikke som udgangspunkt ikke at efterspændes noget, medmindre det drejer sig om en bil af mærket Nissan. 

Hvor meget moment skal stålfælge spændes med?

Når man skal skifte dæk, er brugen af momentnøgle uundværligt. Her hjælper momentnøglen med at spænde bolte og møtrikker rigtigt, så de sidder perfekt. Det må hverken være for løst eller for stramt. En tommelfingerregel siger at stålfælge skal spændes med 110-120 Nm., men for at være på den sikre side bør man spørge sin mekaniker. Vigtigst er dog at alle bolte spændes med det samme, da det ellers trækker man naven skæv og giver bilen vibrationer. Før man spænder dem, skal man have tjekket at alle dele er ubeskadigede og har rene flader. Der bør spændes efter når man har kørt 100-200 km.

Sådan bliver stålfælge del af et godt hjul

Grundlæggende er begge fælges ydelser ens, dog er alufælge i visse tilfælde lettere end stålfælge. Stålfælgen har den fysiske fordel at den kan give efter for slag grundet hullerne rundt i stålfælgen med sin let fjedrende effekt. I sidste ende bør man lade sin beslutning hvile på smagssans og æstetik.

En bil er et teknisk mirakel sammensat af teknik og videnskab, hvis fornemmeste opgave er at bringe sine passagerer så hurtigt og sikkert som muligt fra A til B. Her spiller alle bilens komponenter en rolle, men bremserne er sammen med dæk de vigtigste sikkerhedskomponenter. Dæk og dermed fælge er essentielle for bilens kørsel og sikkerhed. Ud over at skifte dæk efter vejrforholdene bør man også skifte fælge. 

For at kunne finde den rette skal man finde ud af, hvilke modeller der er typegodkendt til ens bil, men man kan også kigge på fælge for at se, om de passer til en bestemt bil. Der er indgraveret tal og bogstaver i alle fælge

Jo tungere og større et dæk er, jo mere kraft og energi skal det bruge for at blive sat i bevægelse eller for at bremse denne bevægelse, da det har en kæmpe mængde inerti. Omvendt vil begge være nemmere med et lettere dæk grundet mindre inerti. Dette vil også have betydning for bilens brændstofforbrug, da det meget afhænger af den krævede energi for acceleration. Her vil et let hjul som beskrevet kræve mindre energi.

Som ovenstående har vist er køb af alufælge et meget vigtigt valg. De fleste vælger fælge baseret på udseende og design, men som ovenstående har vist har det stor betydning for bilens kørsel og sikkerhed, så man bør aldrig vælge dem for det ydre alene. Selvom de fleste bider mærke i udseendet, er en fælg meget mere end det. 

Flere fagfolk i bilbranchen advarer direkte mod at købe billige og brugte fælge samt fælge der ikke er udviklet til ens egen bil. Fælgens indpresningsdybde viser, hvor langt inde eller ude fælgen sidder i forhold til fælgens midtpunkt. Denne indpresningsdybde skal være rigtig, da den i modsat fald vil få hjulet til at røre ved skærmens yderkant eller støddæmpere. Dybden afhænger af fælgenes bredde og dækkenes størrelse, men den kan altid findes på fælgene. Jo højere mål, jo dybere er fælgen. 

Afstandsringe og bolte leveres normalt sammen med fælgene, så det hele passer perfekt til bilen. Men hvad skal man så kigge efter når man er på udkig efter alufælge? De fleste bilejere ved, at bolthuller og afstanden mellem hullerne i fælgene skal passe, men mange tror fejlagtigt at fælge blot kan centreres i boltene. Men det gør at boltene sidder løst, og fælgene ødelægges, inden det hele falder af og går i stykker. Endelig skal indpresningen også være den rigtige og må ikke ændres, da den er afhængig af fælgens bredde og dermed forskellig fra bil til bil. 

Endelig skal man kigge på boltcirklene. Det handler om hvor mange bolthul fælgen har og dens diameter, f.eks. vil 4×100 betyde 4 bolte med en cirkeldiameter på 100 mm. Cirkeldiameteren måles mellem 2 bolte henover centerhullet. 

Hvis man endelig beslutter sig for at købe brugte fælge, vil man ofte være nødt til at skifte bolte og eller møtrikker, da ikke alle biler benytter de samme. Hvis man ikke anvender de rigtige, vil boltene gå løs under kørsel og kan i værste fald få bilen til at brase sammen og skabe trafikuheld med store skader til følge. Hvis man køber sine fælge brugt, bør man som minimum få dem samt nye bolte monteret af en professionel på et dækcenter, et værksted eller biludstyrsforretning for at sikre en ordentlig kvalitet. Er størrelsen blot 1-2 mm. for lille eller stor, vil hjulet kunne rykke sig løst. 

Der er med andre ord mange detaljer der skal passe sammen for at få dækket både hjulenes, bilens og egne behov ind. Men der er mange fordele ved at sætte sig ind i det og vælge de rigtige.

Som ovenstående har vist er køb af alufælge et meget vigtigt valg. De fleste vælger fælge baseret på udseende og design, men som ovenstående har vist har det stor betydning for bilens kørsel og sikkerhed, så man bør aldrig vælge dem for det ydre alene. Selvom de fleste bider mærke i udseendet, er en fælg meget mere end det. Om vinteren er det vigtigt at bilen ligger godt på vejen, og derfor anvendes stålfælge her, da der så er en større kontaktflade med vejen sammen med de store tunge dæk.