Siden 1. november 2014 har det været et lovkrav for bilproducenter at integrere TPMS i alle nyregistrerede biler. Men hvad er det, og hvad betyder det for dig, din kørsel og din bil? Vi giver dig nu den ultimative guide til at få tryk og temperatur på dækkene på den helt rette måde.

Hvad er TPMS?

TPMS er en forkortelse for Tyre Pressure Monitoring Systems og er i al sin enkelthed forskellige systemer integreret i køretøjet, der konstant overvåger dæktrykket og temperaturene heri. Der skelnes mellem det direkte og det indirekte system, hvor der vælges det ene system. Det direkte system måler dæktrykket vha. en sensor i hjulet, og det indirekte system via bilens ABS-sensor. Disse værdier angives så på et display inde i bilen, der advarer hvis et eller flere dæk i bilen mister tryk. TPMS er altså en del af din bils sikkerhedssystem. 

Lovkrav til TPMS

Som allerede nævnt skal alle biler pr. 1. november 2014 være udstyret med TPMS. Loven angiver dog ikke, hvilket kontrolsystem der skal anvendes, den skal blot opfylde de angivne krav om funktionalitet. Er bilen ældre end dette, er den ikke “født” med det, og selvom det i sådanne tilfælde ikke er lovpligtigt, er det meget anbefalelsesværdigt at få grundet sikkerhed. 

TPMS betydning for hjul

Hvis du vælger det indirekte system, kontrolleres systemet ift. bilens hjulomdrejninger. Der er dermed ingen ekstraomkostninger for dig ved skift mellem- og vinterdæk, men til gengæld kan det ikke måle det konkrete dæktryk og temperatur, og der vises derfor kun en advarselslampe på displayet inde i bilen og ikke selve dæktryksmålingen. I sagens natur kan du så kun måle trykket under kørsel, og systemet markerer kun når der er noget galt. 

Med det direkte system er der monteret batteridrevne sensorer på de enkelte hjul, der sender signaler til din bils display. Der kan altså både måles under kørslen og i stilstand, men til gengæld er det dyrere, da der både skal monteres sensorer på vinter- og sommerdæk. Vælger du denne løsning, skal du sørge for at få tjekket hvert dæks tryksensor samt batteriets tilstand i alle sensorer. Når du køber nye hjul, skal alle sensorer kodes for at passe til bilen, og det bør også monteres af en uddannet montør. Der er med andre ord noget mere arbejde samt højere omkostninger ved at vælge det direkte system, selvom det også giver flere fordele i forhold til brug. Vælger du det direkte system får du for lidt flere penge årligt et mere præcist og hurtigt dataindsamlinssystem for alle sine fire hjul, mens målingerne i det indirekte system ikke er helt så præcise

De forskellige typer TPMS har de samme overordnede krav til systemet. Falder trykket mere end 20% eller kommer det under 1,5 Bar, registreres det som en dækfejl, uanset om det er på et, flere eller alle fire dæk. Og uanset hvilket system du bruger, bør du ved advarsler straks få undersøgt fejlen. Du bør altid søge vejhjælp ved punktering på dæk med direkte TPMS, da lappekit kan ødelægge sensorerne i dine dæk. 

Brugen af TPMS giver dig følgende fordele: 

  • Pga. bedre vejgreb, præcisere styring og kortere bremselængde forøger den din sikkerhed i trafikken.
  • Det rigtige dæktryk giver din bil et mindre benzinforbrug.
  • Dine dæk slides mindre med det rette tryk.
  • Dine dæk får en længere levetid og giver en mindre CO2-udledning. 

Teknisk know-how om TPMS

Uanset hvilket af systemerne du vælger, vil dækproblemer straks blive vist uden manuelt tjek, så du kan få skader udbedret hurtigt. Først går værktøjet i kontakt med sensorerne via et radiosignal, og fejlen vises så på displayet i bilen. Når sensorerne er indbygget og programmeret, skal det sikres at de er registreret og kommunikationen mellem læseudstyr og den enkelte sensor fungerer. 

Overordnet set kan du vælge mellem 3 typer programmering, der dog også afhænger af køretøjets kompetencer. Den første er selvlæring hvor sensoren automatisk indlæser sensoren automatisk, og den anden er manuel læring. Ved manuel læring er det en given proces som man kan læse sig til i kørehåndbogen. Endelig er der læring ved bestemte programmerings/diagnoseværktøjer, hvor sensorerne tillæres programmeringsværktøjet og grænsefladen. Hvilket gruppe din bil tilhører, kan du altid slå op i kørselshåndbogen.

I det hele taget anbefaler vi dig at bruge din mekaniker, når det kommer til TPMS. Det gælder både selve monteringen af dækkene, men i høj grad også monteringen af sensorerne. Det kræver både specialværktøj og professionel montage, så alt fastgøres i det rigtige drejemoment. Sensorerne skal anbringes præcist på bestemte dækventiler indeni dækkene. Når det kommer til ventiler, kan man vælge mellem Snap-In og Aluminiums-ventiler. Snap-In-ventilen er som oftest nemmere at anvende, men kan samtidig ikke anvendes ved de samme høje hastigheder som aluminiumsventilen.  

Hvis du ønsker at køre trygt med det rette tryk og tilpasse temperaturer, bør du have ovenstående i baghovedet og lade dig hjælpe af din mekaniker. 

Leave a comment