Mange danskere tager reklamationsretten for givet, når de handler online. Det skal man dog passe på med, når man kigger efter nye dæk og fælge til bilen.

Man kan nemlig let komme til at tro, man køber fra en dansk virksomhed, når hjemmesiden har et dansk domænenavn. Dette er ofte ikke tilfældet. I mange tilfælde er det en udenlandsk dækvirksomhed, hvilket betyder, at den danske forbrugerlov ikke gælder. Der ud over er der specialregler når du får samlet dæk og fælg til et hjul. Læs med om hvordan du undgår faldgruberne i guiden her.

Da det er meget svært at gennemskue, om virksomheden er dansk eller udenlandsk, bør man altid tjekke sine rettigheder ved online køb af dæk. Man kan tjekke garanti- og reklamationsrettigheder på hjemmesiden, og se om de følger den danske forbrugerlov. Er dette tilfældet, er man dækket ind juridisk set.

Ifølge købeloven har man reklamationsret i to år, men mange danske virksomheder vælger at give en ekstra garanti. Denne garanti gør, at man som forbruger er bedre stillet, og har man en klage i forbindelse med dækkøbet, og virksomheden mener, at det ikke dækkes af garantien, skal virksomheden selv sørge for at bevise dette.

Køber man fra en udenlandsk virksomhed, er det ens eget ansvar at bevise, at man har ret. Man kan ende ud med selv at skulle dække udgiften, selvom man måske modtog et dæk med en fejl på.

På nogle hjemmesider kan man købe dækkene sammen med en monteringspakke, som kan indeholde monteringen af dækkene, afbalancering, optimering osv. Prisen for dette lægges oveni prisen for dækkene. Og ændre på reglerne, mere om det længere nede i guiden.

Køb de rigtige dæk (og fælge)

Det er en god idé at holde øje med, hvilken stand dækkene på bilen er i. Jo mere slidte dine dæk bliver, jo mere upålidelige og farlige bliver de at køre med, da vejgrebet bliver dårligere. Derfor er det en god idé at være på forkant, og allerede kigge på nye dæk når mønsterdybden på dine dæk er nede omkring tre-fire mm.

Hvis man allerede ved, hvilke dæk man skal bruge, kan man købe dækkene online på internettet. Er man i tvivl, kan man med fordel ringe og få vejledning i, hvilke dæk man kan investere i.

Hvis man vil købe dæk og fælge på samme tid, kan man vælge at købe dem kombineret, hvilket kaldes komplethjul. Med komplethjul får du dæk og fælge, der passer sammen, hvilket også betyder, at de har den samme stil, og størrelserne passer. En anden fordel ved at købe komplethjul er, at du slipper for at skulle finde et værksted til monteringen af fælgene på dine nyligt købte dæk.

De leveres nemlig monterede, hvilket også kan betyde, at du sparer tid og penge. De fleste forhandlere sikre også at fælgene sammen med dækkene passer på din bil. Så er du sikret mod fejl valg.

Fortrydelsesretten

Nogle hjemmesider har en fortrydelsesret på 14 dage, begyndende fra den dag dækkene modtages. Der kræves en angivelse af grundlaget for tilbageleveringen. Er annulleringen af dit køb af gyldige årsager, er der desuden hjemmesider, som selv henter dækkene, således at du slipper for ulejligheden. Er dækkenes tilstand forringede, kræves der en erstatning som kompensation for dette.

Fejler dækkene ikke noget, og man blot fortryder sit køb, bærer man oftest selv forsendelsesomkostningerne. Der er det vigtigt at pakke dækkene ordentligt ind, da skader på dækkene grundet mangelfuld indpakning kan gøre, at der stilles erstatningskrav.

Udover dette er der også virksomheder, der kører nogle kampagner, hvor der er mulighed for at bytte dækkene til en anden type dæk, hvis du ikke er tilfreds. Man betaler naturligvis forskellen i pris, hvis den anden type dæk er dyrere.

Fortrydelsesretten gælder ikke i alle tilfælde

Når en vare er specieldesignet efter brugerens ønsker, gælder fortrydelsesretten ikke. Dette er når fx, når varen er lavet i en specifik størrelse. Det gælder også, når man køber komplethjul. Disse laves nemlig individuelt efter kundens ønsker.

Hvis man alligevel fortryder købet af fx komplethjul og vil returnere dem, skal man betale en håndteringsafgift, hvilken fremgår af handelsbetingelserne på webshoppen. Grunden til dette er, at det kan være besværligt at skille kompletdækkene ad, uden at de skades. 

Den europæiske platform for onlinetvistbilæggelse (OTB)

For at gøre onlinehandel mere sikkert har EU-kommissionen stillet den europæiske platform for onlinetvistbilæggelse til rådighed. Denne dækker EU-landene, Island, Norge og Liechtenstein.

På hjemmesiden https://ec.europa.eu/consumers/odr kan du få hjælp til at finde løsningen på et forbrugerproblem og drøfte problemet med en erhvervsdrivende. Hvis du endnu ikke har kontaktet den erhvervsdrivende, kan du bruge platformen, som meddeler dem om din anmodning. Hvis den erhvervsdrivende er åben overfor forhandlinger, kan i kontakte hinanden gennem platformen og derved udveksle billeder og aftale online møder.

Herfra har i så 90 dage til at løse problemet og nå til enighed. Begge parter kan til enhver tid trække sig ud af forhandlingerne.
Hvis din anmodning bliver afvist, du eller den erhvervsdrivende trækker sig, eller de 90 dage går, er der to ting at gøre.

Den ene mulighed er at forsøge at løse problemet ved at bruge en tvistbilæggelsesinstans. Dette giver 30 dage mere til at blive enig med den erhvervsdrivende om en godkendt tvistbilæggelsesinstans, som behandler sagen. Den anden mulighed er at bruge et såkaldt tvistbilæggelsesværktøj (kan findes på hjemmesiden).

Tvistbilæggelsesinstansen er en tredjepart, der neutralt vurderer sagen og forsøger at hjælpe både forbrugeren og den erhvervsdrivende. Det er oftest billigere og lettere end at ende i retten med sagen. 

Selvom det kan virke nemt at købe dæk online, er der altså nogle ting, du skal have for øje. Du er nu (forhåbentligt) klar over hvad disse ting består af og kan roligt købe dine dæk online.

Leave a comment